вторник, 7 мая 2013 г.

"Велика Вітчизняна війна мовою плаката"


У бібліотеці розгорнута виставка "Велика Вітчизняна війна мовою плаката".
Радянський політичний плакат це засіб ідеологічного
впливу, що набув широкого використання з перших днів Великої Вітчизняної війни.

у 1941 році виник плакат«Батьківщина-мати кличе!», автором котрого був І. Тоідзе. Це перші плакати Великої Вітчизняної війни. Вони відбивали її справедливий характер з боку СРСР і мету в найбільш загальному вигляді. Полотна були звернені до широкого загалу – усього радянського народу. Та перебіг подій на фронтах вимагав більш конкретної спеціалізації і адресного спрямування пропагандистських зусиль.


Для 1941 р. був характерним плакат спрямований на розпалювання люті до ворога. Він демонстрував втрати цивільного населення, звіряче поводження окупантів на захопленій території і рішучість Червоної Армії дати відсіч наїздникам.

У 1942 р. (час максимальної окупації гітлерівцями радянської території) суворішою стала і тематика радянського політичного плаката. В ньому відбилися усі жахи встановленого окупаційного режиму: вбивства, концтабори, вивезення на каторжні роботи до Німеччини, грабежі, знищення сіл.

Переломний і переможний для Червоної Армії 1943 р. і ще більше 1944 р. принесли відчутні зміни у агітаційно-пропагандистську роботу. Це знайшло відбиток і в засобах масової інформації, зокрема, в плакаті. На зміну тривожним мотивам 1941 та 1942 рр., що відбивали важке становище населення на окупованій території, злодіяння гітлерівців, прийшли більш оптимістичні теми. Так, на плакаті «За Батьківщину!» зображений поранений воїн-червонофлотець з гранатою в руці під час бою. Образ безстрашного матроса, що не полишає передову навіть пораненим, вселяв впевненість у перемозі, символізував стійкість радянського воїна. Перемозі битві за Дніпро присвячено плакат, на якому зображено молодого червоноармійця, що п’є з шолома дніпровську воду . Символічний напис на плакаті, що виконано у червоно-чорних фарбах, проголошує: «П’ємо воду рідного Дніпра, будемо пити з Прута, Немана і Бугу! Очистимо радянську землю від фашистської нечисті!». Тема визволення від окупантів радянської землі звучить і в плакаті «На Захід!».

Образ жінки, як і в попередні роки, залишається в центрі уваги на радянських плакатах наступних років уособлює непохитну віру в швидку перемогу і визволення рідної землі.

Тема наступу Червоної Армії стала лейтмотивом радянських плакатів 1944-1945рр. Їхньою особливістю була пропаганда керівної ролі комуністичної партії, що веде до перемоги.

Тематика плакатів часто відбивала події на фронтах, підкреслювала безславний кінець гітлерівської армії.

Отже, радянський політичний плакат періоду Великої Вітчизняної війни був засобом масової інформації та ідеологічного впливу на червоноармійців та цивільне населення радянського тилу. Він відбивав висунуті лідерами держави завдання в партійних документах та промовах, часто був їх наочним вираженням, спонукав до дії у потрібному політичному напрямі. Супроводжений підписами відомих письменників і поетів плакат, особливо в карикатурному жанрі, точно і з гумором відбивав події на фронтах, був засобом контрпропаганди. Плакат виконував функції колективного агітатора і пропагандиста, відігравав значну роль в ідеологічній роботі ВКП серед населення.








Комментариев нет:

Отправить комментарий